KLIMATYZACJE

Zdjęcia:

Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z zaworem rozprężnym
Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z dyszą rozprężną
Układ klimatyzacji w przyczepach kempingowych

- Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany?

• Ponieważ w naturalny sposób nawet z całkowicie szczelnego układu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodniczego.
• Ponieważ inaczej nie można zagwarantować smarowania kompresora.
• Ponieważ wilgoć w układzie może spowodować poważne uszkodzenia.

Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr-osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po dwóch latach pracy. Jeśli filtr-osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartość wody doprowadzi do korozji wszystkich elementów układu. Następstwem będzie przyspieszone zużycie i mechaniczne uszkodzenia części układu. Gdy w układzie klimatyzacji krąży zawilgocony czynnik chłodniczy zawór rozprężny może ulec zalodzeniu, co całkowicie blokuje działanie klimatyzatora, a w dalszej kolejności prowadzi do zniszczenia skraplacza i sprężarki.

Regularna wymiana filtra-osuszacza pozwala uniknąć wysokich kosztów napraw.


- Dlaczego trzeba regularnie dezynfekować układ klimatyzacji?

• Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na parowniku powodują powstawanie niemiłych woni i mogą wywołać reakcje alergiczne pasażerów samochodu.

Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów. Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń.

Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje. Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.


- Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?

• Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana przez producentów pojazdów, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza.
• Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.
• Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.
• Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.

Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.

Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnętrzu. Jeśli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo będzie przyczyną przykrego zapachu w kabinie.


- Dlaczego trzeba wymieniać filtr-osuszacz?

• Filtr-osuszacz usuwa z układu klimatyzacji wilgoć oraz cząsteczki stałe, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem i gwarantując optymalną wydajność chłodzenia.

Część wilgoci z układu klimatyzacji jest wychwytywana przez filtr-osuszacz, który w systemach z dyszą rozprężną zamiast zaworu jest nazywany „akumulatorem". Element ten osiąga „punkt saturacji" po ok. dwóch latach działania. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, rosnąca zawartość wody w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów. W następstwie tego procesu może dojść do znacznie zwiększonego zużycia układu i jego elementów. Może też dojść do zalodzenia zaworu rozprężnego, czego konsekwencją będzie uszkodzenie skraplacza i sprężarki.


- Co ma wspólnego klimatyzacja z bezpieczeństwem jazdy?

• Szybkie zmęczenie przy upałach
• Spadek zdolności koncentracji
• Wydłużenie czasu reakcji
• Zwiększenie ryzyka wypadku

Naukowe badania potwierdzają, że wraz ze wzrostem temperatury obniża się zdolność koncentracji, a organizm ludzki szybciej się męczy. Jednocześnie wydłuża się czas reakcji. To z kolei podnosi znacznie ryzyko wypadku. Klimatyzacja w samochodzie schładza wnętrze do przyjemnej temperatury, osuszając jednocześnie powietrze. Pasażerowie czują się dobrze. Dzięki temu szybkość reakcji i zdolność do koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez dłuższy czas.


- W jaki sposób wilgoć może dostać się do układu klimatyzacji?

• Przewody przepuszczają parę wodną.
• Większość starszych, mineralnych olejów służących do smarowania sprężarek ma właściwości higroskopijne (wchłaniają wodę).

Materiał, z którego wykonane są przewody elastyczne, wzmacniana włóknem syntetycznym mieszanka gumowa, nie ma jednorodnej gęstości. Przez miejsca o mniejszej gęstości czynnik chłodniczy absorbuje parę wodną z powietrza i jednocześnie sam wyparowuje. Większość starszych, mineralnych olejów służących do smarowania sprężarek to preparaty higroskopijne, które wzmacniają efekt wchłaniania wody poprzez niejednorodności struktury materiału przewodów elastycznych.


- Skąd się biorą różnice cenowe w usługach związanych z serwisowaniem klimatyzacji?

• Różny zakres przeglądu
• Różne rozumienie „serwisu", „kontroli" klimatyzacji

Różnice w cenach oferowanego serwisu czy kontroli układu klimatyzacji wynikają z zakresu przeprowadzonych prac. Używane powszechnie określenia „serwis", „kontrola", „czyszczenie" lub „test" nie są w jednoznaczny sposób zdefiniowane. Dlatego w niektórych warsztatach nie wykonywany jest pełen zakres czynności przeglądowych, co skutkuje korzystniejszą ceną usługi. Porównania ofert można dokonać tylko wtedy, gdy zakres robót oraz liczba wymienianych części jest identyczna.


Wspaniała rzecz dla Was i Waszych klientów: olej sprężarkowy PAO 68

• Poprawia wydajność układów klimatyzacji i jest zalecany przez wiodących producentów samochodów i części zamiennych.
• Olej PAO 68 wyłącznie w ofercie Hella, w całej Europie! Gwarantujemy jakość i dostępność.

Jeszcze niedawno do prawidłowego serwisowania układów klimatyzacji różnych producentów konieczne było stosowanie kilku rodzajów oleju do kompresorów. Dużą różnorodność środków smarnych do sprężarek klimatyzatorów to kłopoty z ich zakupami, konieczność utrzymywania zapasów, możliwość pomyłek przy pracach serwisowych, w końcu większy koszt usługi dla klientów.

Teraz można zastosować proste rozwiązanie, jakim jest uniwersalny syntetyczny olej sprężarkowy Hella PAO 68.

11 powodów, dla których olej PAO 68 jest dobrym rozwiązaniem:
1. Nie jest higroskopijny (nie wchłania wody)
2. Kompatybilny ze wszystkimi innymi środkami smarnymi (można go z nimi mieszać)
3. Dostosowany do wszystkich rodzajów czynników chłodzących
4. Nie zbiera się w parownikach i skraplaczach
5. Wyższa skuteczność chłodzenia przy niższym poborze mocy
6. Obniżony poziom hałasu
7. Szeroki zakres roboczy od -68 do +315 st.°C
8. Pewność: olej PAO 68 potwierdza swą skuteczność od lat we wszystkich strefach klimatycznych
9. Jest przyjazny środowisku
10. Nie jest szkodliwy dla zdrowia i nie niszczy farb oraz lakierów
11. Olej PAO nie wchłania wilgoci, dlatego nadaje się do użytku nawet przez dłuższy czas po otwarciu.


- Czy „klimatyzacja samochodowa" jest tylko "modnym" tematem? Czy jest to sposób by zarabiać więcej pieniędzy?

• Doświadczenie wskazuje, że regularne serwisowanie klimatyzacji zapobiega uszkodzeniom i utrzymuje układ w stałej sprawności, co zapobiega kosztownym naprawom.

Jeszcze kilka lat temu uważano, że układy klimatyzacyjne są systemami zamkniętymi i w ogóle nie wymagają obsługi. Z czasem jednak zauważono, że naturalny proces utraty czynnika w wielkim stopniu obniża zdolność do chłodzenia powietrza i może spowodować uszkodzenie lub zniszczenie kompresora. Podobnie jest ze zbyt dużą zawartością wilgoci w układzie (patrz też „Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany?"). Ponadto w ostatnich latach znacznie zmniejszyły się konieczne inwestycje na urządzenia serwisowe i narzędzia, dzięki czemu sens ekonomiczny zyskało oferowanie przez większą liczbę placówek serwisowych usług konserwacji układów klimatyzacji. Nie wolno też zapominać o aspektach ekologicznych. Obecnie każdy już wie, że czynnik chłodniczy uciekający z nieszczelnego lub źle serwisowanego (zwiększone zużycie paliwa) układu klimatyzacji ma wpływ na powstawanie „dziury" ozonowej i zwiększanie się efektu cieplarnianego w atmosferze naszej planety. Wszystko to sprawiło, że przemysł zajmujący się produkcją pojazdów i części zamiennych oraz urządzeń zaczął rozpowszechniać wśród klientów kompleksową informację na ten temat.


- Co się dzieje podczas kontroli układu klimatyzacji?

• Wypompowywany, oczyszczany i magazynowany jest czynnik chłodniczy
• Wymieniany jest filtr-osuszacz (co dwa lata)
• Układ jest przedmuchiwany suchym azotem pod wysokim ciśnieniem, dla usunięcia zanieczyszczeń stałych i wilgoci
• Przeprowadzany jest wzrokowy przegląd wszystkich elementów, sprawdza się złącza, przyłącza i elementy ruchome, a także okablowanie i podzespoły sterowania i obsługi
• Układ jest ponownie napełniany odpowiednią dla danej konstrukcji ilością czynnika chłodniczego
• Sprawdzony i wymieniony (co rok lub 15 tyś. km) zostaje filtr kabinowy
• Przeprowadza się test działania i kontrolę szczelności całego układu
• Dokumentuje się wyniki wykonanych prac (więcej szczegółów znajdziecie w „Liście kontrolnej klimatyzacji")


- Skąd się bierze zapach stęchlizny w kabinie samochodu?

• Przyczyną może być stary filtr kabinowy i/lub zanieczyszczony parownik.

Z biegiem czasu cząsteczki kurzu zatrzymane przez filtr wchodzą w reakcję z wilgocią z powietrza. Kiedy filtr jest zbyt stary może to prowadzić do powstawania przykrego zapachu. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy osadzające się i gnijące na parowniku powodują powstanie zapachu stęchlizny oraz wywołują reakcje alergiczne u pasażerów.

Regularna wymiana filtrów i regularna dezynfekcja parownika eliminują ten problem, a przede wszystkim zapobiegają jego występowaniu. Więcej szczegółów znajdziecie w sekcjach:

„Dlaczego trzeba regularnie dezynfekować układ klimatyzacji?" oraz „Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?"


- Dlaczego zaparowują szyby? Czy można temu zapobiec?

• Parowanie szyb to nic innego niż osadzanie się na nich wilgoci z powietrza. Pomocne może tu być odpowiednie użycie klimatyzacji.

W chłodne i wilgotne dni powietrze zawiera dużo wilgoci, a pasażerowie wsiadający do samochodu wnoszą do niego jej jeszcze więcej na ubraniu i butach. Dodatkowo efekt ten jest pogłębiany przez oddychanie. Na szybach osadza się także woda parująca z mokrych dywaników. System klimatyzacji wysusza powietrze w kabinie, szybko oczyszczając szyby. Osuszanie można znacznie przyspieszyć zamykając dopływ powietrza do kabiny z zewnątrz (tryb zamkniętego obiegu powietrza).

Efektywny sposób osuszania zaparowanych szyb:

• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na szybę przednią
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych samochodach jest to niemożliwe w połączeniu z nawiewem na szybę, wówczas należy przejść od razu do następnego punktu)
• Ustawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum

Po krótkim czasie należy wyłączyć zamknięty obieg powietrza, a dmuchawę ustawić na mniejszą intensywność.

Uwaga: samochody wytwarzane przez niektórych producentów automatycznie wyłączają układ klimatyzacji, jeśli temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C.


- Dlaczego tak ważne jest, by używać klimatyzacji nie tylko w lecie?

• Aby szybciej osuszyć zaparowane szyby
• Aby poprawić atmosferę w kabinie
• Aby się upewnić, że układ jest ciągle sprawny

Zaparowane okna to zmniejszona widoczność i ryzyko związane z bezpieczeństwem jazdy. Kiedy włączone jest razem ogrzewanie i klimatyzacja, powietrze ulega nie tylko podgrzaniu, ale i wysuszeniu (więcej szczegółów w sekcji „Dlaczego zaparowują szyby?"). Dzięki temu szybko przywracana jest pełna przejrzystość szyb i atmosfera w kabinie jest zdrowsza.

Aby upewnić się, że w układzie klimatyzacji znajduje się wystarczająca ilość oleju, oraz że uszczelki zachowują swoje parametry, układ klimatyzacji musi być włączany przynajmniej na kilka minut tygodniowo także w zimie. Dzięki temu kierowca ma pewność, że klimatyzacja jest sprawna i przygotowana do intensywnej eksploatacji, gdy nadejdą ciepłe dni.


- Czy używanie klimatyzacji powoduje zwiększenie zużycia paliwa?

• Podwyższone zużycie paliwa zależy od wielu czynników. Wzrost może sięgnąć 10 proc.

Zwiększone zużycie zależy od typu zainstalowanego w samochodzie układu klimatyzacji, stanu technicznego pojazdu, temperatury zewnętrznej i przyzwyczajeń kierowcy. Kolejne kryterium to dbałość o serwisowanie i stan samej klimatyzacji. Postęp konstrukcyjny w przemyśle motoryzacyjnym jest w tej dziedzinie bardzo wyraźny. Istnieją już układy klimatyzacyjne z kompresorami o automatycznie regulowanej wydajności tłoczenia, które nie zawsze pracują z maksymalną mocą. Dziś wiele układów klimatyzacji wyposażonych jest w automatyczną regulację temperatury lub w pełni automatyczne systemy kontroli temperatury i przepływu powietrza. Te zaawansowane układy działają tak, aby zapewnić maksymalny komfort pasażerom przy minimalnym wzroście zużycia paliwa przez silnik. W ruchu miejskim zwiększone zużycie paliwa ma większą skalę niż podczas jazdy na szosie,W wyższych temperaturach zewnętrznych układ klimatyzacji musi wykazać się wyższą skutecznością chłodzenia, co w efekcie oczywiście prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Jeśli przez całą podróż mamy włączoną klimatyzację, zużywamy znacznie więcej paliwa, niż to potrzebne. Dzięki efektowi „poklimatyzacyjnemu" układ można wyłączyć kilka kilometrów przed końcem podróży (więcej w sekcji „W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?"). Jeśli w układzie nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego, efekt schładzania może być uzyskany tylko przez dłuższą i bardziej energochłonną pracę kompresora, co oczywiście zwiększa zużycie paliwa. Używanie klimatyzacji zwykle powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 5-10 proc. Jest to wartość szacunkowa i względna. W gorące dni pojazdy bez klimatyzacji zwykle są eksploatowane z otwartymi oknami i/lub szyber-dachem. Efektem takiego wietrzenia wnętrza jest ogromny wzrost oporu aerodynamicznego jadącego pojazdu, do pokonania, którego silnik musi zużyć dodatkową ilość paliwa. Zużycie paliwa zwiększa się o porównywalną dawkę potrzebną do napędzania klimatyzatora.


- Jakie koszty może spowodować awaria klimatyzacji?

• Kiedy dojdzie do całkowitego uszkodzenia układu klimatyzacji (np. zniszczenia kompresora), koszty napraw sięgające kilku tysięcy złotych nie powinny być zaskoczeniem.

Koszty naprawy w wielkim stopniu zależą od rodzaju awarii, typu pojazdu i samego układu klimatyzacji. Wymiana kompresora z mechanicznym uszkodzeniem wymaga także wymiany osuszacza oraz zaworu rozprężnego. Usunięcie wszystkich zanieczyszczeń (np. opiłków metalu) z klimatyzacji oznacza konieczność dokładnego wypłukania układu. Inaczej nie ma gwarancji, że system po naprawie będzie pracował poprawnie i długo.

Wymiana parownika może być wyjątkowo skomplikowana, ponieważ wymaga demontażu i ponownego montażu deski rozdzielczej. Szacunkowy koszt takiej operacji to minimum 1500-2000 zł.


- Po czym poznać, że coś złego dzieje się z układem klimatyzacji?

Awaria klimatyzacji może mieć następujące objawy:

• Słaba wydajność chłodzenia
• Zwiększone zużycie paliwa
• Hałaśliwość
• Zaparowane szyby
• Pojawienie się nieprzyjemnego zapachu

Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego może być przyczyną słabego schładzania (patrz też „Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany?").

Zwiększone zużycie paliwa może być spowodowane przez zbył częste i zbyt długie włączanie się kompresora klimatyzacji (patrz też „Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?").

Hałas słyszalny tylko po włączeniu układu klimatyzacji jest zwykle powodowany przez kompresor lub zawór rozprężny. Stale zaparowane szyby to często oznaka zabrudzenia filtra kabinowego (patrz też „Dlaczego zaparowują szyby?" „Czy można temu zapobiec?" i „Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?)". Aby uniknąć poważnego uszkodzenia, kontrolę układu klimatyzacji należy zlecić fachowcowi.


- W jaki sposób czynnik chłodniczy może wyciec z układu klimatyzacji, skoro jest to system zamknięty?

• Poprzez przewody elastyczne i złącza.

Niewielka ilość czynnika chłodniczego ulatnia się poprzez „naturalną porowatość" przewodów elastycznych wykorzystywanych w układzie oraz złącza z uszczelkami.

Stuprocentowa szczelność układu jest niemożliwa do uzyskania ze względu na wymagania stawiane wobec systemów montowanych w samochodach (elastyczne przewody, dobór materiałów).


- Czy wyciekanie czynnika chłodzącego do kabiny samochodu jest szkodliwe?

• Szkodliwe efekty wycieku czynnika chłodniczego są mało prawdopodobne.

Szkodliwe efekty wycieku czynnika chłodniczego do wnętrza kabiny samochodu są wyjątkowo mało prawdopodobne. Gdyby nawet nieszczelność (np. w parowniku) prowadzić miała do sączenia się czynnika do wnętrza kabiny, byłby to proces bardzo powolny. Stała wymiana powietrza w kabinie oznacza, że stężenie czynnika w powietrzu w kabinie opisać należałoby jako bardzo niskie. W pewnych sytuacjach jednak, jak długotrwałe użytkowanie pojazdu w trybie obiegu zamkniętego powietrza w połączeniu z gwałtownym wyciekiem, może przejściowo zagrozić zdrowiu pasażerów.


- Jak długo trwa kontrola układu klimatyzacji?

• Normalne czynności serwisowe przy układzie klimatyzacji trwają zwykle ok. 1 godziny.

Serwisowanie układu klimatyzacyjnego, który nie wykazują żadnych usterek, i do którego użytkownik nie zgłasza żadnych uwag, zajmie około 1 godziny. W tym czasie wszystkie czynność wymienione w „Liście kontrolnej klimatyzacji" zostaną prawidłowi przeprowadzone, a wyniki każdej czynności z listy opisane.


- Ile kosztuje kontrola układu klimatyzacji?

• Koszty są uzależnione od kraju, regionu i lokalnej konkurencji. Serwis powinien zaproponować konkurencyjną z punktu widzenia ekonomii i konkurencyjności cenę.


- W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?

W lecie:

• Parkować w cieniu
• Pozostawić przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży
• Na początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum
• Przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami/szyber-dachem
• Nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 st. C

O ile to możliwe, parkuj swój samochód w słoneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 60 st. C. Aby się pozbyć zastałego gorącego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży. Aby we wnętrzu jak najszybciej zrobiło się przyjemnie chłodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie musi być skierowany bezpośrednio na pasażerów. Krótkie wykorzystanie trybu zamkniętego obiegu powietrza przyspiesza schładzanie. Otwarcie okien i szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a więc i szybszego schłodzenia kabiny. Należy unikać przeciągów. Ze względów zdrowotnych temperatura we wnętrzu pojazdu nie powinna być obniżana poniżej 22 st. C lub o więcej niż 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.


W zimie:

• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na przednią szybę
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu)
• Nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum

Aby samochód się wysuszył i nagrzał, a okna odparował zalecane jest przed rozpoczęciem podróży włączenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednią szybę. Aby zapobiec wpadaniu do środka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwilę można włączać tryb zamkniętego obiegu powietrza Zaleca się ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamkniętego obiegu powietrza musi być wyłączony krótkim czasie pracy.

W większości przypadków można przełączyć nastawy na poziom średni, gdy tylko odparują okna. Można wówczas wyłączyć klimatyzację.

Uwaga: samochody niektórych producentów automatyczni odłączają układ klimatyzacji, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C. W niektórych samochodach niemożliwe je jednoczesne włączenie klimatyzacji, nawiewu na przednią szyb i zamkniętego obiegu powietrza.


- Co odróżnia klimatyzację samochodową od lodówki?

• Sposób napędu kompresora
• Liczba elementów połączeniowych
• Elastyczne połączenia gumowe zamiast trwałych
• Zmieniające się warunki działania

Klimatyzacja w samochodzie podobnie jak lodówka w gospodarstwie domowym działa na zasadzie pompy ciepła. W obu przypadkach dzięki kompresorowi w zamkniętym obiegu przepompowywany jest czynnik chłodniczy, który oddaje ciepło do otoczenia i pobiera je z kabiny auta lub wnętrza lodówki. W przeciwieństwie do lodówki, w której kompresor napędzany jest silnikiem elektrycznym klimatyzacja samochodowa wykorzystuje do napędu silnik pojazdu.

Poszczególne części układu chłodzenia znajdują się w lodówce bardzo blisko siebie i połączone są trwałymi elementami miedzianymi.

W aucie połączenia są znacznie dłuższe. Zależnie od konstrukcji stosowane są elastyczne przewody gumowe, nie stosuje się połączeń stałych. Przez to, że lodówka zasilana jest stacjonarnie warunki działania (temperatura otoczenia, wilgotność powietrza, fazy włączania i wyłączania) zmieniają się rzadko, a dzięki stałym połączeniom ubytek czynnika chłodniczego jest niewielki. Dlatego do systemu przedostają się tylko niewielkie ilości wilgoci i nie wymaga on regularnego serwisu mimo, że także w układzie lodówki znajduje się element osuszający.


- Jak należy rozumieć następujące pojęcia: "kontrola", "serwis", "czyszczenie" lub "test" klimatyzacji?

• "Kontrola/ test klimatyzacji" polegają na sprawdzeniu poszczególnych parametrów bez wymiany czynnika chłodniczego.
• „Serwis"/„czyszczenie" klimatyzacji obejmuje sprawdzenie parametrów oraz przegląd wszystkich elementów układu łącznie z wymianą czynnika chłodniczego i innych wymagających tego części.

Często pada pytanie: Co oznacza i czym różni się „kontrola" o „serwisu", „czyszczenia" czy „testu" klimatyzacji? Niestety nie funkcjonuje jednoznaczna definicja tych pojęć, dlatego mogą one być stosowane zamiennie. Jednak każdy specjalista w tej dziedzinie powinien trzymać się następujących zasad:
„kontrolę"/„test" klimatyzacji powinno przeprowadzać się raz w roku. Czynności te służą do sprawdzenia podstawowych parametrów takich jak: ciśnienie (wysokie, niskie), temperatur, powietrza przy dyszach nawiewowych, a przez to określenie sprawności układu klimatyzacji ewentualnie wykryciu i usunięciu podstawowych błędów w jej funkcjonowaniu. W tym przypadku powinien zostać skontrolowany, a jeśli zajdzie taka potrzeba także wymieniony filtr kabinowy. Ponadto „kontrola/test" obejmuje również kontrolę wzrokową sprawności i szczelność poszczególnych elementów układu.

Wskazówka:

Zwracać uwagę na zapach we wnętrzu pojazdu. Zalecana jest regularna dezynfekcja parownika lub czyszczenie układu nawiewu powietrza!

„serwis"/„czyszczenie" powinny odbywać się co 2 lata. Czynności te służą do gruntownego sprawdzenia całego układu klimatyzacyjnego. „Serwis" obejmuje podobnie jak „kontrola"/„test" sprawdzenie ciśnienia (wysokie, niskie) i temperatury powietrza przy dyszach nawiewowych, sprawdzenie oraz ewentualną wymianę filtra kabinowego. Dodatkowo „serwis obejmuje sprawdzenie wszystkich elementów układu. Wymieniany jest czynnik chłodniczy i uzupełniany olej sprężarkowy. Na koniec sprawdzana jest szczelność wszystkich elementów układu klimatyzacji i jego połączeń. Jako przewodnik i dokumentacja poszczególnych kroków może posłużyć tzw. „Lista kontrolna klimatyzacji". Wymiana filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora powinna odbywać się również co 2 lata (patrz też „Dlaczego trzeba wymieniać filtr-osuszacz?" i „Czy są wyjątki od 2-letniego cyklu wymiany?").

Wskazówka:

Zalecana jest dezynfekcja parownika lub czyszczenie układu nawiewu powietrza co 2 lata. Im dłuższa jest przerwa między dezynfekcjami tym trudniejszy do usunięcia staje się przykry zapach.


- Czy są wyjątki od 2-letniego cyklu wymiany filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora?

• Producenci samochodów nie zalecają wymiany, a pojazd znajduje się jeszcze w okresie gwarancji
• Filtr-osuszacz i skraplacz stanowią całość
• Ponadprzeciętny nakład pracy
• Klimatyzacja jest nieszczelna

W niewielu określonych przypadkach dopuszczane jest odstąpienie od reguły wymiany filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora co 2 lata. W przypadku gdy samochód znajduje się jeszcze w okresie gwarancji , a producent nie wskazuje terminu wymiany osuszacza/akumulatora, można podczas standardowego przeglądu zrezygnować z jego wymiany. Odstąpienie od wymiany powinno być jednak każdorazowo uzgadniane z klientem ewentualnie z autoryzowanym serwisem.

W niektórych pojazdach filtr-osuszacz i skraplacz stanowią jednolitą całość. W tym przypadku w związku z dużym nakładem pracy i kosztów nie jest konieczna kompletna wymiana całej tej jednostki co 2 lata. Uwaga ta odnosi się również do niewielu modeli samochodów, w których wymiana filtra-osuszacza lub filtra-akumulatora wiąże się z ponadprzeciętnym nakładem pracy. W tym przypadku do rozważenia jest 3, 4-letni cykl wymiany. Gdyby się jednak okazało, że układ klimatyzacji jest nieszczelny lub brak jest czynnika chłodniczego – filtr-osuszacz lub filtr-akumulator musi zostać wymieniony bez względu na wiek (patrz też „Dlaczego trzeba wymieniać filtr-osuszacz?").